Monday, December 15, 2008

Penguatkuasaan Sistem Islam

Penguatkuasaan sistem Islam, pada dasarnya, dilakukan sendiri oleh setiap muslim dan oleh sesiapa sahaja yang menerima nilai-nilai murni.

Bagi golongan muslim, penguatkuasaan sendiri boleh dilaksanakan kerana meraka tahu bahawa ada Penguasa Tertinggi yang sentiasa mengawasi, iaitu Allah subhanahu wa ta'ala. Dan bagi golongan lain yang normal, mereka menyedari bahawa pengamalan nilai-nilai murni dalam kehidupan adalah sesuatu yang sehat dan dituntut oleh pegangan hidup mereka.

Selain dari itu, pihak berkuasa juga hendaklah memperkemas penguatkuasaan tersebut dengan pelbagai pendekatan yang menepati atau tidak bertentangan dengan pakej Amar Ma'ruf dan Nahi Munkar (الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر): Mengarah untuk kebaikan dan mencegah keburukan.

2 comments:

~PakKaramu~ said...

Salam!

Bagaikan letih dan lesu nak bercakap tentang perlaksanaan undang-undang Tuhan, di member masjid setiap jumaat disebut benda ni tapi apa hasilnya?

Yang paling penting ialah yahkum!!!! iaitu hukum, dan hukumlah yang menyebabkan seseorang itu menjadi kafir walaupun ia di isi dalam Al Quran 0.01 peratus saja, so siapa yang bertanggungjawab atas ini?

Peraturan yang lain juga penting akan tetapi tidak seperti undang-undang hukum ini

Anonymous said...

Undang-undang Tuhan???
Mana ada Tuhan.
"Tiada tuhan yang disembah melainkan Allah, Muhammad Rasullullah.
Dah jelas tak ada tuhan, nak cakap pasal undang-undang Tuhan tu pasallah tak ada hasil.